پيش از ازدواج اين 10 شرط مهم را فراموش نكنيد

شرط ازدواج ، شرايط ازدواج
بيشتر دلايل شكست در ازدواج مربوط به عدم آگاهي طرفين از نحوه انتخاب شريك مناسب زندگي خود است.قبل از ازدواج شرطهايي وجود دارد كه توجه به آنها مي تواند بسياري از افراد را كه در آستانه ازدواج قرار دارند و در انتخاب خود دو دل شده اند را نجات دهد.

شرط ازدواج هايي كه نبايد فراموش كرد

از قديم گفته اند ازدواج مانند هندوانه در بسته است و نمي توان آينده را ديد،در حالي كه مي توان با داشتن آگاهي و استفاده از تجربيات ديگران انتخابي درست داشته و از بروز مشكلات در آينده تا حدود زيادي جلوگيري كرد.بسياري از افراد، به خصوص جوان ها، تنها شرط ازدواج را علاقه و عشق مي دانند، در حالي كه علاقه، تنها گزينه براي انتخاب همسر نيست و نكته هاي بسيار ظريفي وجود دارد كه اگر قبل از ازدواج به آنها توجه نشود، مي تواند در آينده دردسرساز شود.شرط ازدواج

اين مطلب به نكاتي مي پردازد كه بهتر است همه كساني كه قصد ازدواج دارند، به اين نكته ها توجه كنند.

1- سلامت جسم و روان

پسرها و دخترها قبل از ازدواج بايد اطلاعاتي را درباره سلامت رواني و جسماني همسر آينده خود كسب كنند. اگر سلامت جسماني هر يك از آنها مشكلي داشته باشد، حتما بايد در اين باره به توافق برسند. در مورد سلامت روان نيز معمولا روان شناسي از تست هاي سنجش شخصيت و ويژگي هاي شخصيتي استفاده مي كند. در صورتي كه يكي از طرفين اختلال شخصيتي داشته باشد ازدواج با مشكل جدي روبرو خواهدشد.

مشكلات ازدواج

شروط مهم ازدواج


2- تناسب فرهنگي خانواده ها

وقتي دو نفر مي خواهند با هم ازدواج كنند، بايد خانواده هاي يكديگر را بشناسند و تناسب فرهنگي طرفين و شباهت هاي بين دو خانواده را بسنجند. اينكه پسر يا دختر بگويد ما ديگر با خانواده هايمان زندگي نمي كنيم، حرف كاملا غلطي است. خانواده هاي ايراني هنوز سنتي زندگي مي كنند و پسرها و دخترها گرچه در خانه هاي مجزا زندگي مي كنند ولي كامل از بدنه خانواده كنده نمي شوند. ايراني ها بعد از ازدواج ارتباط خود را با خانواده و بستگانشان قطع نمي كنند و اگر ارتباط بين دو خانواده مشكل داشته باشد، رابطه زوج نيز تحت تاثير قرار خواهدگرفت. بنابراين رضايت خانواده ها و حضور آنها در زندگي را نبايد ناديده گرفت

3- سوابق خانوادگي

خانواده هاي طرفين نيز بايد از نظر سلامت روان بررسي شوند. پسر و دختري كه خانواده خوبي دارند و ارتباط اعضاي خانواده شفاف است، گرم و صميمي هستند و در آن خشونت، طلاق و اعتياد وجود ندارد، موردهاي مناسبي براي ازدواجند در حالي كه ازدواج با فرزندان خانواده هاي آشفته كه مدام در حال نزاع، جر و بحث و درگيري اند و مشكلات خانوادگي زيادي دارند پرخطر محسوب مي شود.

4- سطح تحصيلات

سطح تحصيلات و تقعات از يكديگر بايد در نظر گرفته شود. بهتر است تفاوت سطح تحصيلات زوج چندان زياد نباشد چون ممكن است در آينده با مشكل مواجه شوند.

آمادگي هاي پيش از ازدواج
 
مشاوره قبل از ازدواج

5- سطح درآمد

سطح درآمد و حتي نحوه پول خرج كردن طرفين نيز بايد قبل از ازدواج مشخص شود و درباره اينكه هركدام چقدر از درآمدشان را صرف خرج خانه خواهندكرد، بايد دقيق و شفاف صحبت شود.

6- مباني اعتقادي

طرفين بايد درباره اعتقادات مذهبي خود به روشني با هم صحبت كنند. اگر يكي از طرفين مذهبي است و برايش به جا آوردن مناسك مذهبي خيلي مهم است، نمي تواند با يك فرد غيرمذهبي ازدواج كند.

7-تعيين مكان زندگي

اگر زوج تمايل دارند در خارج از كشور زندگي كنند، اين تمايل بايد دوطرفه باشد. اگر از دو شهر مختلف هستند هم بايد درباره شهر محل سكونت به تفاهم برسند. زندگي زن و شوهر دور از هم معنا ندارد و به تدريج باعث سست شدن رابطه خواهدشد.

8- سابقه ازدواج قبلي

گاهي ديده مي شود فرد ازدواج قبلي خود را از طرف مقابل پنهان مي كند. اين كار بسيار اشتباه است. در اين مورد بايد شفاف صحبت كنند. گاهي نيز از ازدواج قبلي فرزندي دارند، همسر آينده حق دارد از نقش خود در زندگي و نقش همسرش اطلاع داشته باشد.

9- اختلاف سني در ازدواج

اختلاف سني در زوج بهتر است بيش از 10 سال نباشد. اختلاف سني زياد مي تواند در تفاهم و تعاملات بين فردي مشكلات زيادي را ايجاد كند.

آمادگي هاي پيش از ازدواج
 

همه چيز را قبل از ازدواج مشخص كنيد


10- تفكيك موارد قابل مذاكره از موارد غيرقابل مذاكره

بعضي از موارد مثل اختلاف سني، خانوادگي و ازدواج مجدد قابل مذاكره و گفت و گو هستند و اغلب هم مي توان راه حلي براي آن پيدا كرد. در حالي كه مواردي مانند اختلاف سلامت رواني و شخصيتي تا وقتي فرد كاملا درمان نشده قابل مذاكره نيست. بيشتر افرادي كه دچار اختلال شخصيتي هستند، از بيماري خود اطلاع ندارند و رفتارشان را طبيعي مي دانند در حالي كه رفتارهايي مانند سوءظن و شك براي همسر كاملا غيرقابل تحمل است. مشاور ازدواج، مواردي را كه ممكن است منبع اختلاف و تعارض ها باشد، به زوج معرفي مي كند تا درباره آن بيشتر فكر كنند. مشاور ازدواج هرگز مستقيم به زن و مرد نمي گويد كه شما براي هم مناسب نيستيد بلكه با نشان دادن موانع سعي در برطرف كردن مشكل يا آگاه كردن طرفين را دارد. مشاور عوامل خطرسازي را كه ممكن است به رابطه خدشه وارد كند تشريح مي كند.

نگوييد خودش مهم است، نه خانواده اش!

گاهي طي تحقيقاتي كه قبل از ازدواج انجام مي گيرد، معلوم مي شود در يكي از خانواده ها مشكلات رفتاري نابهنجاري وجود دارد؛ مثلا برادر پسر يا دختر بزهكار يا معتاد است يا به فرض پدر دختر در زندان به سر مي برد. در اين مواقع معمولا خانواده عروس يا داماد دچار ترديد مي شوند كه آيا اين وصلت درست است يا نه؟

اين نگراني اصلا نابجا نيست و طبيعي است كه به ناسالم بودن الگوهاي تربيتي شك كرد. چون برداشت انسان ها از چنين خانواده هايي اين است كه قادر به تربيت فرزندشان نبوده اند. پس اختلالات تربيتي در عروس يا داماد آينده نيز ممكن است وجود داشته باشد كه هنوز بروز نكرده است اما اگر از نظر علمي و روان شناختي به اين موضوع نگاه كنيم، لزوما نبايد اشتباه يك فرد از خانواده را به همه نسبت داد.

در اين موارد بايد به مشاور مراجعه كرد. در جلسات مشاوره مي توان تا حدودي به شخصيت فرد و خانواده اش پي برد. البته انسان ها شخصيت متغيري دارند و پيش بيني قطعي در اين موارد وجود ندارد اما وقتي مي بينيم كه در خانواده اي چند معتاد وجود دارد يا ميزان طلاق در اعضاي خانواده و حتي بستگان درجه اول بسيار بالاست، در وصلت با چنين خانواده اي بايد تامل بيشتري كرد و ازدواج را به تاخير انداخت. ازدواج بايد آگاهانه و عاقلانه باشد. وصلت با چنين خانواده هايي پرخطر محسوب مي شود و اگر اين عوامل مهم ناديده گرفته شوند، احتمال بروز مشكلات عديده اي در آينده وجود دارد.

منبع: نمناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.